Hér slår lynet ned

Berus dig i liv
kunst eller kærlighed men
berus dig dog
(Ida Hamre)

Der er huse hvor
du altid kan mærke at
hér slår lynet ned
(Lonni Krause, fra digtsamlingen I virkeligheden har jeg for meget i mine rum)

Ovenstående kunne høres ved et oplæsningsarrangement af Haikugruppen i sidste uge på et sjovt københavnersted, Tranquebar, der ligner en blanding af café og boghandel iblandet kunsthåndværk, litteraturaftener og musik. Haiku er en gammel japansk lyrikform fra 1600-tallet. Et japansk haikudigt består som udgangspunkt af 17 skrifttegn fordelt på 3 linjer med 5 – 7 – 5 tegn i hver. På dansk er skrifttegnene blevet til stavelser. Også den svenske forfatter Tomas Tranströmer skrev haiku:

Den hvide sol
løbetræner alene mod
dødens blå bjerg

Digtet står i Samlede Tranströmer. Det ved jeg, fordi jeg i Tranquebar hørte Thorvald Berthelsen læse det. På HaikuDanmark.dk kan du se mere om ham og alle de andre i Haikugruppen og Haiku Netværk. Se også på min blog Frøerne syr de korte nætter sammen.

Skriv et svar

