Broer af sultne ord

Tørrer mørket af mine fingre/

Bryder mig ikke om følelser der skal vækkes med vækkeur/

Har altid sværmet for ømfindtlige ord/

Disse væsener der springer op af søvnen/

Bare det knirker i et trappetrin/

Og fra et andet digt:

Undertiden føler jeg mig hjemme

Som om dagen var en god frakke om kroppen/

 

Dem færøske digter Joánes Nielsen er fuld af råstyrke, livsglæde og melankoli og lægger ikke fingrene imellem. I denne her 1. e-bogsudgave af digtsamlingen Broer af sultne ord, på dansk ved Erik Skyum-Nielsen, forlaget Torgard 2012, er der igen koks i orddelingen: Detersom om vi daglig øver osiatdø. Altså!

Desuden forvirrer det mig at Joánes Nielsen konsekvent begynder alle linjer med stort bogstav. Men digtene er storslåede.

Skriv et svar

